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News 50: le post-humain viendra des joueurs de MMORPG

Posté : ven. août 06, 2010 10:10 pm
par Bull
Un article que je trouve extra-ordinaire cette semaine dans Nature.
Utiliser les capacités des joueurs de jeux video en lignes type MMORPG, qui ont développé des raisonnement et des intuitions propres, pour résoudre les problèmes scientifiques les plus pointus

La conclusion de l'article :
The solution of challenging structure prediction problems by Foldit players demonstrates the considerable potential of a hybrid human–computer optimization framework in the form of a massively multiplayer game. The approach should be readily extendable to related problems, such as protein design and other scientific domains where human three-dimensional structural problem solving can be used. Our results indicate that scientific advancement is possible if even a small fraction of the energy that goes into playing computer games can be channelled into scientific discovery.
Pour les non-anglophones :
-Potentiel +++ des hybrides human-ordinateur que peuvent représenter les joueurs "massifs"

-Des grandes avancées et découvertes scientifiques semblent pouvoir être possible si ne serait-ce qu'une partie de l’énergie mise par certains dans les jeux vidéos était mieux canalisée.

Et son abstract :
Nature. 2010 Aug 5;466(7307):756-60.

Predicting protein structures with a multiplayer online game.

Cooper S, Khatib F, Treuille A, Barbero J, Lee J, Beenen M, Leaver-Fay A, Baker D, Popović Z, Foldit players

Department of Computer Science and Engineering, University of Washington, Box 352350, Seattle, Washington 98195, USA.
Abstract

People exert large amounts of problem-solving effort playing computer games. Simple image- and text-recognition tasks have been successfully 'crowd-sourced' through games, but it is not clear if more complex scientific problems can be solved with human-directed computing. Protein structure prediction is one such problem: locating the biologically relevant native conformation of a protein is a formidable computational challenge given the very large size of the search space. Here we describe Foldit, a multiplayer online game that engages non-scientists in solving hard prediction problems. Foldit players interact with protein structures using direct manipulation tools and user-friendly versions of algorithms from the Rosetta structure prediction methodology, while they compete and collaborate to optimize the computed energy. We show that top-ranked Foldit players excel at solving challenging structure refinement problems in which substantial backbone rearrangements are necessary to achieve the burial of hydrophobic residues. Players working collaboratively develop a rich assortment of new strategies and algorithms; unlike computational approaches, they explore not only the conformational space but also the space of possible search strategies. The integration of human visual problem-solving and strategy development capabilities with traditional computational algorithms through interactive multiplayer games is a powerful new approach to solving computationally-limited scientific problems.

Posté : ven. août 06, 2010 10:35 pm
par MF
WoW en réseau neuronal ?
Je croyais que l'on avait déjà testé ?
Avec comme résultat Universal Soldier ?

Posté : ven. août 06, 2010 11:44 pm
par Lensman
Si on pouvait recycler les joueurs de foot dans le domaine scientifique, ce serait un grand pas en avant dans la réinsertion, aussi...
Je ne sais pas pourquoi, mais j'ai aussi vaguement pensé un instant à La Stratégie Ender de Card.
Oncle Joe

Posté : sam. août 07, 2010 12:21 am
par Morgan Chane
Lensman a écrit :Si on pouvait recycler les joueurs de foot dans le domaine scientifique, ce serait un grand pas en avant dans la réinsertion, aussi...
Je ne sais pas pourquoi, mais j'ai aussi vaguement pensé un instant à La Stratégie Ender de Card.
Oncle Joe
Moi la seule façon de recycler les footballer que je vois c'est le Soleil Vert :)

Re: News 50: le post-humain viendra des joueurs de MMORPG

Posté : sam. août 07, 2010 6:43 am
par Eons
Bull a écrit :Un article que je trouve extra-ordinaire cette semaine dans Nature.
Utiliser les capacités des joueurs de jeux video en lignes type MMORPG, qui ont développé des raisonnement et des intuitions propres, pour résoudre les problèmes scientifiques les plus pointus
Pas tout neuf : dans Stargate Universe, c'est exactement ainsi qu'est résolu le problème du 9e chevron : en, planquant le problème sous forme d'énigme à résoudre dans un jeu en ligne.
Le vainqueur gagne un voyage aux confins de l'Univers.