Un article de Cory Doctorow "RADICAL PRESENTISM"
Modérateurs : Estelle Hamelin, Eric, jerome, Jean, Travis, Charlotte, tom, marie.m
-
- Administrateur - Site Admin
- Messages : 14744
- Enregistré le : jeu. déc. 15, 2005 4:12 pm
- Localisation : Chambéry
Un article de Cory Doctorow "RADICAL PRESENTISM"
Voici le début de cet article qui se lit ici
'Every writer has a FAQ—Frequently Awkward Question—or two, and for me, it’s this one: “How is it possible to work as a science fiction writer, predicting the future, when everything is changing so quickly? Aren’t you afraid that actual events will overtake the events you’ve described?”
It’s a fresh-scrubbed, earnest kind of question, and the asker pays the compliment of casting you as Wise Prognosticator in the bargain, but I think it’s junk. Science fiction writers don’t predict the future (except accidentally), but if they’re very good, they may manage to predict the present.
Mary Shelley wasn’t worried about reanimated corpses stalking Europe, but by casting a technological innovation in the starring role of Frankenstein, she was able to tap into present-day fears about technology overpowering its masters and the hubris of the inventor. Orwell didn’t worry about a future dominated by the view-screens from 1984, he worried about a present in which technology was changing the balance of power, creating opportunities for the state to enforce its power over individuals at ever-more-granular levels."
'Every writer has a FAQ—Frequently Awkward Question—or two, and for me, it’s this one: “How is it possible to work as a science fiction writer, predicting the future, when everything is changing so quickly? Aren’t you afraid that actual events will overtake the events you’ve described?”
It’s a fresh-scrubbed, earnest kind of question, and the asker pays the compliment of casting you as Wise Prognosticator in the bargain, but I think it’s junk. Science fiction writers don’t predict the future (except accidentally), but if they’re very good, they may manage to predict the present.
Mary Shelley wasn’t worried about reanimated corpses stalking Europe, but by casting a technological innovation in the starring role of Frankenstein, she was able to tap into present-day fears about technology overpowering its masters and the hubris of the inventor. Orwell didn’t worry about a future dominated by the view-screens from 1984, he worried about a present in which technology was changing the balance of power, creating opportunities for the state to enforce its power over individuals at ever-more-granular levels."
Jérôme
'Pour la carotte, le lapin est la parfaite incarnation du Mal.' Robert Sheckley
'Pour la carotte, le lapin est la parfaite incarnation du Mal.' Robert Sheckley
Re: Un article de Cory Doctorow "RADICAL PRESENTISM&quo
Damnation. La parachronie. On est sur le même bord d'attaque que les Yankees.Cory Doctorow a écrit :Moving back in time, there’s William Gibson’s Spook Country (Penguin, 2008), a science fiction novel so futuristic that Gibson set it a year before it was published. This was a ballsy, genius move, which Gibson characterized as “speculative presentism”—a novel that uses the tricks of science fiction in a contemporary setting [to] make you feel like you are indeed living in the future, right here in the present
- Roland C. Wagner
- Messages : 3588
- Enregistré le : jeu. mars 23, 2006 11:47 am
Re: Un article de Cory Doctorow "RADICAL PRESENTISM&
... ça fait un petit moment qu'ils nous ont débordés (sans vouloir être défaitiste...) Ils écrivent d'abord, ils théorisent ensuite, c'est une autre école...Lem a écrit :Damnation. La parachronie. On est sur le même bord d'attaque que les Yankees.Cory Doctorow a écrit :Moving back in time, there’s William Gibson’s Spook Country (Penguin, 2008), a science fiction novel so futuristic that Gibson set it a year before it was published. This was a ballsy, genius move, which Gibson characterized as “speculative presentism”—a novel that uses the tricks of science fiction in a contemporary setting [to] make you feel like you are indeed living in the future, right here in the present
Oncle Joe
Spook Country est totalement déroutant, y compris pour le fan hard core de Gibson que je suis. J'avais adoré Pattern Recognition qui était déjà une petite révolution, et partage pas mal de choses avec Spook Country.
Mais Spook Country radicalise le concept. PR était novateur et séduisant. SC est tout sauf séduisant. C'est brut, gris-vert, nuageux, voire pataud, rien n'est fait pour séduire le lecteur à part le concept même d'amputer la SF de toute spéculation, puis de traiter des démangeaisons réelles du membre coupé.
Avec un an de recul, je crois que c'est un grand bouquin. Toujours pas sûr. Déroutant.
Mais Spook Country radicalise le concept. PR était novateur et séduisant. SC est tout sauf séduisant. C'est brut, gris-vert, nuageux, voire pataud, rien n'est fait pour séduire le lecteur à part le concept même d'amputer la SF de toute spéculation, puis de traiter des démangeaisons réelles du membre coupé.
Avec un an de recul, je crois que c'est un grand bouquin. Toujours pas sûr. Déroutant.
- jp the z
- Messages : 166
- Enregistré le : mar. oct. 07, 2008 6:16 am
- Localisation : Dans une galaxie pres de chez vous
C est marrant Atv', je partage tes impressions sur Spook County, mais j en conclus pour ma part que ce n est pas un grand bouquin.
Son seul merite est d instancier le concept (c est une proof of concept en quelque sorte).
Mais le concept ne suffit pas a faire un chef doeuvre. Sans compter que le concept lui-meme me semble (legerement) forcé.
Son seul merite est d instancier le concept (c est une proof of concept en quelque sorte).
Mais le concept ne suffit pas a faire un chef doeuvre. Sans compter que le concept lui-meme me semble (legerement) forcé.
"On devrait jamais quitter Montauban"