Michael Moorcock a donné une longue interview au site wetasphalt.com. Il évoque notamment Glorianna (que l'Atalante réédite).
Extrait :
"ER: I am reading Mother London now, and have read Gloriana (which I think I consider literary fiction, all alternate universe trappings aside), The Cornelius Quartet and the stories in Best of of course. I haven't read the Pyat books, mostly because I've read so much about WWII at this point it takes a lot for me to be willing to get back into it. The Brothel at Rosenstrasse is on my to-read list, though.
MM: Gloriana was certainly conceived as lit fic. Pyat’s not about WW2 – it starts in 1900 and ends in 1938. It’s about the ‘causes’ of the Holocaust. Attitudes which ‘permitted’ Nazism. They are mostly about racism. It has very little about either WWs In it. The first is set in Ukraine and Russia, second in 20s US, third mostly in Middle East and N. Africa and fourth in Italy and Germany with barely a reference to war – all of them have chunks set in England.
ER: For all your "literary" work, you still describe yourself in Death is No Obstacle as a "popular" writer. Is there a sense that your non-generic books are still aimed at the populace rather than, say, the academy? Should we even make a distinction between "popular" and "academic" writers in fiction? Are such distinctions meaningful? Especially since the situation now seems to be that the academy has warmly embraced SF writers like Dick and Ballard while the populace is still widely caught up in genre labeling.
MM: I think of myself as a popular writer addressing a smart popular audience. A lot of my readers have come to read ambitious literary fiction after reading mine, a fact I’m very proud of. I assume my readers are smart. Many of them come to my work via my supernatural adventure fiction and go on to read, say, King of the City, which means I hope that I’m acting as a two-way bridge helping unite lit fic and pop fic. This is what I set out to do, seeing SF as a form which attracted smart readers and could therefore form the best bridge. The US ‘New Wave’ was more about improving the genre. In the UK I think it’s fair to say it was mostly about building bridges, taking the best from SF and creating ambitious lit fic. I wanted to destroy the distinctions. Some of that seems to have happened at last."
Michael Moorcock parle de Gloriana
Modérateurs : Estelle Hamelin, Eric, jerome, Jean, Travis, Charlotte, tom, marie.m
-
- Administrateur - Site Admin
- Messages : 14748
- Enregistré le : jeu. déc. 15, 2005 4:12 pm
- Localisation : Chambéry
Michael Moorcock parle de Gloriana
Message par jerome » lun. déc. 21, 2009 11:50 am
Jérôme
'Pour la carotte, le lapin est la parfaite incarnation du Mal.' Robert Sheckley
'Pour la carotte, le lapin est la parfaite incarnation du Mal.' Robert Sheckley
Retourner vers « Les infos sur la Science Fiction, la Fantasy et le fantastique en général »
Aller à
- Actusf, le forum, petit mot de bienvenue et petites règles
- ↳ message d'accueil
- Les éditions Actusf
- ↳ Les éditions Actusf
- ↳ Les éditions Actusf numérique
- SF/Fantasy/fantastique
- ↳ BlueCon 48e Convention Nationale de Science-Fiction
- ↳ Le journal des Utopiales 2018
- ↳ Le journal des Imaginales 2018
- ↳ Vos dernières lectures
- ↳ Les événements salons/festivals/dédicaces
- ↳ Les infos sur la Science Fiction, la Fantasy et le fantastique en général
- ↳ Quels sont vos incontournables ?
- ↳ Les infos sur vos auteurs
- ↳ Les infos du livre numérique
- ↳ Le journal des Imaginales 2019
- Bande Dessinée
- ↳ La BD
- ↳ Vos lectures BD
- SF jeunesse
- ↳ La SF jeunesse
- Ecriture et édition. Conseil, questions, appels à textes etc.
- ↳ Vos questions sur l'écriture et l'édition en général
- ↳ Les appels à textes du monde de la SF
- ↳ les appels à textes hors SF
- Autres
- ↳ Actusf les news du site (Et nos réponses à vos questions)
- ↳ Du fond de la salle (pour parler d'autre chose)
- ↳ Prospective (et pour vous le futur c'est quoi ?)
- ↳ Cinéma et séries
- ↳ À vous de jouer !
- ↳ Le prix Actusf de l'Uchronie
- Des nouvelles des sciences
- ↳ Message d'accueil
- ↳ Section 1 : Des nouvelles des sciences
- ↳ Section 2 : Discussions
- Archives
- ↳ Le journal des Utopiales 2010
- ↳ Le journal des Utopiales 2011
- ↳ Le journal des Utopiales 2012
- ↳ Le journal des Utopiales 2013
- ↳ Le journal des Utopiales 2014
- ↳ Le journal des Utopiales 2015
- ↳ Le journal des Utopiales 2016
- ↳ Le journal des Utopiales 2017
- ↳ Le journal des Imaginales 2011
- ↳ Le journal des Imaginales 2012
- ↳ Le journal des Imaginales 2013
- ↳ Le journal des Imaginales 2014
- ↳ Le journal des Imaginales 2015
- ↳ Le journal des Imaginales 2016
- ↳ Le journal des Imaginales 2017
- ↳ Ayerdhal sur le forum d'Actusf
- ↳ Mathieu Gaborit sur le forum d'Actusf
- ↳ Stéphane Beauverger
- ↳ Francis Berthelot online !
- ↳ La Volte
- ↳ Alain Damasio en ligne
- ↳ Pierre Bordage répond à vos questions (2, 3 et 4 juillet)
- ↳ Dialogue en ligne avec David Calvo
- ↳ Philippe Caza répond à vos questions
- ↳ Thibaud Eliroff
- ↳ Fabrice Colin sur Actusf
- ↳ Philippe Curval online
- ↳ Catherine Dufour et vous
- ↳ Gilles Dumay répond à vos questions
- ↳ Mélanie Fazi online
- ↳ Laurent Genefort online
- ↳ Dialogue en ligne avec Johan Heliot
- ↳ Robin Hobb Online
- ↳ Jean-Philippe Jaworski
- ↳ Gérard Klein sur le forum d'Actusf
- ↳ Laurent Kloetzer répond à vos questions (27-28-29 septembre)
- ↳ Serge Lehman répond à vos questions
- ↳ Jean-Marc Ligny
- ↳ Bénédicte Lombardo répond à vos questions (19, 20 et 21 juin)
- ↳ Xavier Mauméjean sur le forum d'Actusf
- ↳ Jérôme Noirez
- ↳ Audrey Petit online
- ↳ Téhy sur Actusf
- ↳ Roland C.Wagner rien que pour vous (19-21 avril)